Vigtigheden af at lytte til sin krop

0
24

Et af de bedste råd der kan gives er, at man altid skal huske at lytte til sin egen krop. Kroppen vil ofte fortælle om dens tilstand, behov og mangler, hvis blot man lytter godt efter. Et af de klareste symptomer og en af de tydeligste beskeder kroppen giver dig, er smerter og ubehag. Smerter i kroppen er nemlig et tegn på, at du skal være ekstra varsom ved den. Kroppens signaler er yderst vigtige at lytte til, og når du mærker smerter i kroppen, er det ofte et tegn på, at kroppen trænger til aflastning. Kroppen skal have beskyttelse ved både arbejdsstillinger, hvilestillinger og sportsudøvelse. Heldigvis er der metoder, hvorpå du kan give kroppen den nødvendige aflastning. 

 

Effektiv ryg- og lændestøtte

Ryggen og lænden er ofte de mest udsatte kropsdele, når det kommer til overbelastning. Overbelastningen kan både skyldes arbejdsstillinger og generelt forkerte kropsholdninger. De typiske symptomer på overbelastning af kroppen er muskeltræthed og en brændende fornemmelse i netop ryg og lænd. Men hvad kan man gøre for at beskytte den sarte ryg og lænd? Først og fremmest er det vigtigt at styrke kroppens muskler. En svag ryg og lænd vil naturligvis være mere sårbar og dermed tilbøjelig til overbelastning. Dette er dog ikke altid tilstrækkeligt for at undgå en øm ryg og lænd. Kroppen kan nemlig sagtens være stærk, men samtidig have behov for aflastning. Aflastning af ryg og lænd kan med fordel opnås ved benyttelse af en god sportstape eller et effektivt sportsbind, som vil imødekomme kroppens behov. Sportstape bidrager til støtte og aflastning for kroppen, hvilket kan bidrage til smerternes lindring og den nødvendige varsomhed, da sportstapen netop modvirker kroppens egne signaler om at spænde op i muskulaturen. Ydermere øger sportstape blodgennemstrømningen i vævet, skaber gode arbejdsstillinger og fremmer kroppens naturlige helingsproces.

 

Aflastning af kroppen

Vi er mange der kender til konsekvenserne af dårlige arbejdsstillinger, men ryggen og lænden behøver nødvendigvis ikke at være øm efter en lang arbejdsdag. Nøgleordet til at undgå dette er nemlig ergonomi, som handler om tilpasning af arbejdsredskaber og øvrige arbejdsforhold så de fysisk og fysiologisk bliver mest hensigtsmæssige for dig og din krop. Kroppen skal først og fremmest have det godt, før at du både kan have det mentalt godt og dermed arbejde godt. Ønsker du at have en behagelig arbejdsdag samt en rar dagligdag uden smerter og ubehag i kroppen? Så skal du huske at aflaste din krop. Ved at lytte til din krops behov vil du opnå bedre være velvære både fysiologisk og psykologisk.